Algemeen beleid


 

Visie, strategie, beleid

In onze visie gaat het erom dat de klant, ondanks fysieke, sociale en emotionele uitdagingen, zichzelf kan zijn. Kwaliteit van bestaan met zoveel mogelijk eigen regie en zelfstandigheid is daarbij het vertrekpunt. We gaan uit van eigen mogelijkheden, wensen en behoeften en sluiten daarop aan met onze ondersteuning in de vorm van zorg, welzijn, behandeling en hierbij passende woonlocaties met hieraan voorliggend, waar dit kan, inzet van technologie. Familie en mantelzorgers zijn daarbij gelijkwaardige partners. Een relatie op basis van wederzijds respect en vertrouwen vinden wij van essentieel belang om te zorgen dat de klant zich veilig en thuis voelt. 
De Posten is maatschappelijk betrokken en verankerd in de omgeving. Wij staan open voor vernieuwingen en nemen daarin graag het voortouw. Om deze visie waar te kunnen blijven maken, bewegen wij daarom continue mee met de landelijke ontwikkelingen.

De toekomst van de ouderenzorg staat onder grote druk. De Nederlandse samenleving vergrijst in rap tempo en de demografische vraagstukken die voorliggen zijn bij uitstek samenlevingsvraagstukken en niet exclusief zorgvraagstukken. Vraagstukken die horen bij hoe wij als land ouder willen worden en gaan over wonen, werken, samenwerken en passende zorg, vooral vanuit eigen regie. 
We moeten daarom met elkaar, de politiek en samenleving, blijven investeren in een toekomstbestendige ouderenzorg. De Posten wil hier haar steentje aan bijdragen. Dit vraagt om lef en scherpe keuzes.

Om binnen de Posten passende (persoonsgerichte en betaalbare) zorg te kunnen blijven bieden is transitie noodzakelijk. Er is geen pasklaar antwoord op de ontwikkelingen die op ons af komen en daarom vraagt deze transitie dat we gaan exploreren en experimenteren. 

In 2024 zijn we gestart met meerjarige programma's waarin alle bedrijfsonderdelen van de Posten, zoals de samenwerking met onder andere onze partners van Onze Buurt de Posten en Zorgschakel Enschede, aan bod komen. Samen ontwikkelen we maatschappelijke initiatieven die een grote rol spelen in onze visie. Een belangrijk traject is de realisatie van Woonpark de Posten, dat op dezelfde locatie als de huidige oudbouw zal verrijzen. Hier zullen veel van onze huidige klanten opnieuw worden gehuisvest.
In begin 2024 zijn we begonnen met de verbouw van de Ronde Vleugel. Na de oplevering hiervan, starten we naar verwachting in 2025 met de nieuwbouw, fase twee van Woonpark de Posten.

Om deze beweging mogelijk te maken en samen vorm te geven, hechten we bij de Posten aan een voortdurende open dialoog met onze zorgprofessionals, medezeggenschap en Raad van Toezicht. Dit onderwerp zal regelmatig besproken worden en vraagt vertrouwen, flexibiliteit en een proactieve houding van alle betrokkenen.
“Samen gaan we het doen”, was daarom ook de titel van onze Kaderbrief 2025 die richting en houvast biedt aan ons handelen voor het komende jaar. 
Met de Kaderbrief 2025 hebben we onze Meerjarenstrategie 2021 – 2024 achter ons gelaten en zetten we koers naar onze nieuwe toekomst. Een toekomst die vanwege de snel veranderende omgeving geen rigide langdurig plan meer vraagt, maar juist wendbaarheid, ruimte en snelheid om te kunnen organiseren en experimenteren. Samen met elkaar en onze in- en externe partners.


Ontwikkelingen en speerpunten

Met de in 2024 gestarte programmalijn richten we ons op de benodigde beweging naar de toekomst waarin de landelijke norm “zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan” centraal staat. De programma’s komen voort vanuit onze missie en visie, onze besturingsfilosofie en onze 10 uitgangspunten en zijn vertaald vanuit de Leidende Principes van de programma’s (zie afbeelding: de beleidsstructuur van De Posten).
Centraal in deze programma-aanpak staat de Schijf van 5. De vier programma's Wonen bij de Posten, Thuis in de wijk, Onze buurt De Posten en Woonpark de Posten zullen aan de hand van deze methodiek vorm inhoud krijgen. Deze programmalijn is aangevuld met de Basis op Orde en de in 2025 gestarte Transitie van de Ronde Vleugel. Samen met onze partners ontwikkelen we maatschappelijke initiatieven die een grote rol spelen in onze visie.
Naast het realiseren van deze hervorming, is het realiseren van Woonpark de Posten ook één van onze grote trajecten op weg naar een nieuwe toekomst van De Posten. 

Wonen, zorg en behandeling binnen de Posten
Wonen met zoveel mogelijk eigen regie en verantwoordelijkheid voor de bewoner is de toekomst.
Het programma “Wonen bij de Posten” geeft de komende drie jaar vorm en inhoud aan deze transitie.
De verbouwing van de Ronde Vleugel vormt de start van Woonpark de Posten. In het woonpark staan straks meerdere zelfstandige gebouwen. Wij kiezen ervoor om de nieuwe werkprocessen zoveel als mogelijk gebouwgericht en/of doelgroepgericht te organiseren. 

Hiermee starten we binnen de “Transitie van de Ronde Vleugel”. 
We gaan hier experimenteren met alle bedrijfsonderdelen van de Posten op een wijze zoals we deze kennen vanuit de Proeftuinen. De Schijf van 5 functioneert hierbij als leidraad. 
Onderdeel van deze ontwikkeling op de Ronde Vleugel is ook het anders kijken naar Kwaliteit waarbij het nieuwe landelijk vastgestelde Generieke Kwaliteitskompas “Samen werken aan kwaliteit van bestaan” als leidraad dient. 
Doelstelling van deze transitie is om te komen tot een uitgewerkt en geïntegreerd woon- en zorgconcept dat bestaande programma’s, trajecten en nieuwe in- en externe ontwikkelingen combineert en optimaliseert en waarmee de Posten klaar is voor de toekomst. Dit nieuwe concept, gebaseerd op de Leidende Principes Programma’s, moet leiden tot verbeterde kwaliteit, effectievere werkprocessen en verhoogde tevredenheid bij klanten en medewerkers.
Met deze transitie leggen we de basis voor de ontwikkeling van de nieuwe woongebouwen van “Woonpark de Posten”. In het Kwaliteitsbeeld van de Ronde Vleugel leest u hierover meer.

Wijkverpleging
De samenwerking in de wijk is de afgelopen jaren goed van de grond gekomen binnen ons programma “Thuis in de Wijk” en het programma “Onze Buurt de Posten”.
De komende jaren wordt samenwerken in de wijk nóg essentiëler. Om de wijkverpleging toegankelijk te houden, werken we daarom steeds nauwer samen met de partners van Zorgschakel Enschede (ZSE) en andere wijkprofessionals. We innoveren en coördineren samen en maken afspraken over de manier van werken rondom o.a. de Schijf van 5. 

Het onderwerp Geriatrische revalidatie zorg (GRZ) en kortdurende zorg zijn producten die steeds meer gekoppeld zijn aan ambulantisering van zorg en behandeling en daarmee verbinding met de 1e lijn. Het gaat er vooral om dat de klanten/burgers zo veel mogelijk blijvend deelnemen aan en wonen in de wijk/buurt. Dit geldt ook voor het product reablement. Reablement is een manier van werken die ervoor zorgt dat de klant weer meer zelfstandig wordt en daardoor minder afhankelijk wordt van zorg waardoor opname in het verpleeghuis voorkomen of uitgesteld kan worden.

Welzijn
Passend bij onze missie en visie en de Leidende Principes van de programma’s hebben we Welzijn opnieuw ingericht. We werken volgens de Schijf van 5 waarbij we inzetten op eigen regie zelf of samen met familie/naasten/vrijwilligers of door de inzet van zorgtechnologie. Welzijn vindt zijn invulling aan de hand van de vier thema’s (Groen, Bewegen, Kunst & Cultuur, Eten en Drinken) die terugkomen in Doen & Ontmoeten. In onze visie op welzijn staat welzijn gelijk aan de zorg/behandeling en collega's zijn volwaardig gesprekspartners. We staan samen naast de klant. Er wordt ingezet op wat nog wel kan in plaats van wat niet meer kan en zetten daarmee in op kwaliteit van leven. Door het bevorderen van welzijn wordt de zorg ontlast doordat er minder beroep op wordt gedaan (“een onsje welzijn scheelt een kilo zorg”). Bovendien vertraagt welzijn de cognitieve en lichamelijke achteruitgang.

Woonpark de Posten
In 2024 is gestart met de eerste fase: de verbouw van de Ronde Vleugel. Het gebouw zal zowel van binnen als buiten wordt opgeknapt. In het gebouw komen ontmoetingsruimten waar bewoners samen kunnen genieten van de maaltijden en van activiteiten gericht op welzijn. Na de oplevering van de Ronde Vleugel starten we naar verwachting in 2025 met onze nieuwbouw, fase twee van Woonpark de Posten. De nieuwbouw en verbouw van het huidige complex naar losse woongebouwen leveren een verschuiving op in de huidige inrichting waarbij alle bestaande werkprocessen aangepast worden. Een uitdagende opdracht die met betrokkenheid van medewerkers en medezeggenschap georganiseerd en gerealiseerd gaan worden.

Ondersteunend aan de transitie en de Programma’s
Ondersteunend aan deze transitie zijn we in 2024 overgegaan van de huidige afdeling Financiën en Administratie naar een bureau “Bedrijfsvoering” met leidinggevenden om meer efficiëntie in de (facilitaire) werkprocessen te organiseren.

Daarnaast staat team HR voor de opdracht om de Posten te adviseren, faciliteren en ondersteunen op grote thema's als Veranderen, Leiderschap, Gedrag en Integraal werken, naast andere reguliere taken. HR zal zich door- ontwikkelen naar een stafafdeling met een kartrekkersrol maar ook verantwoordelijkheid op het gebied van organisatie- en verandermanagement. Het behalen van resultaten op onderwerpen als verzuim, het zorgdragen voor voldoende personeel, inwerken en veranderen worden hierbij leidend. 

Om dit alles mogelijk te maken blijven we continu werken aan onze Basis op Orde, waarin we focus blijven houden op het financieel gezond houden en de Kwaliteit en Veiligheid van onze organisatie.


Afbeelding:  beleidsstructuur van De Posten


  • Om de transitie organisatie-breed aan te pakken en onze toekomstbeelden hierover te delen organiseerden we het afgelopen jaar diverse bijeenkomsten voor onze medewerkers, bewoners, netwerk en vrijwilligers. Onderdeel hiervan waren:
    De informatiebijeenkomsten in april over “de Zorg van morgen” waarin wij de laatste informatie over Woonpark de Posten, Wonen bij de Posten en de Schijf van 5 deelden.
    De jaarlijkse bijeenkomst “Vernieuw de zorg van morgen” in mei plaats met het Kernteam, de medezeggenschap, leidinggevenden en professionals en met spreker Tabo Goudswaard. Een inspirerende lezing over het “anders kijken, anders denken en anders doen”.
    Opvolgend hieraan zijn we eind 2024 gestart met teamgesprekken over hoe het anders kan én moet. Een opmars naar de opvolging en doorvertaling van de Kaderbrief in de organisatie.
    “De Dagen van….”:
    In maart vonden de Dagen van de Wijkverpleging van de Posten plaats waarin we samen met alle collega’s in de wijkverpleging in gesprek en aan de slag zijn gegaan met diverse onderwerpen waaronder zelfredzaamheid, (technologische) hulpmiddelen en het thema samenwerken. Ook besteedden we aandacht aan de Schijf van 5 en de inzet van hulpmiddelen in de thuissituatie.
    Ook vond in de november de Dag van de Ronde Vleugel plaats. Een inspirerende en door alle aanwezigen vol lof geprezen dag waarin is stilgestaan bij de transitie die we samen moeten maken. Ook tijdens deze dag is gesproken over het gedachtengoed van de Schijf van 5 die een centrale rol speelt in de transitie en is inhoudelijke kennis gedeeld om de stappen van de Schijf van 5 ook daadwerkelijk samen handen en voeten te kunnen gaan geven. Ook is gesproken over de nieuwe functies Persoonlijk Begeleider en Woonbegeleider die samen met de teams het werk gaan verdelen en elkaars kwaliteiten optimaal in te zetten.
  • Vanuit de Dag van de Behandeling in de herfst van 2023 is een visie op behandeling ontwikkeld en heeft het Kernteam de afgelopen periode de hieruit voortvloeiende voorstellen overgenomen. Wat deze voorstellen waren en wat dit voor ons betekent, leest u in dit bericht.
    Vervolgens vond in december een opvolgende Dag van de Behandeling plaats. Tijdens deze dag zijn we met ons behandelteam aan de slag gegaan met de vervolgstappen voor o.a. het toekomstig werken in de Ronde Vleugel en de nieuwbouw. Dit op basis van de Leidende Principes Programma’s, onze Schijf van 5 en een in 2024 ontwikkeld plan van aanpak over de toekomst van het behandelteam. Begin december vierden we de Dag van de Vrijwilliger. Een dag waarbij landelijk werd stilgestaan bij al die uren die vrijwilligers door heel het land belangeloos inzetten. We zijn dankbaar voor de 420 vrijwilligers die zich inzetten voor onze organisatie!
    Opvolgend op deze dagen, plannen we voor onze Rechte Vleugel in 2025 de Dagen van Recht.
  • Binnen het programma Woonpark de Posten zijn we het afgelopen jaar actief geweest met het interieurontwerp. In 2024 heeft een adviesgroep interieur (bestaande uit creatieve collega’s) samen met een externe interieurarchitect een schetsontwerp gemaakt voor het interieur van onze gebouwen. Met onze vier welzijnsthema’s (Groen, Bewegen, Kunst & Cultuur, Eten & Drinken) als uitgangspunt, is gekomen tot een Parkplein, een Muziekkamer en een Beweegkamer. Het thema Eten & Drinken komt in ieder buurtplein en iedere buurtkamer tot zijn recht. In 2025 gaan we hiermee al aan de slag bij de nieuwbouw van onze Ronde Vleugel waarna onze twee nieuwbouw-gebouwen op een later moment volgen
  • Vanuit het Programma Onze buurt De Posten zijn in juni 2024 de programmaopdrachten 2024/2025 Doen & Ontmoeten en Passend Bewonen binnen Onze Buurt De Posten vastgesteld door de stuurgroep. Dit betekent dat de coalitie duidelijk heeft welke doelen en resultaten zij gezamenlijk wil behalen in samenwerking met wijkbewoners en samenwerkingspartners. De programmaopdrachten borduren voort op de ingezette koers van de afgelopen jaren.
    Prominente onderdelen zijn:

    • Passend Bewonen: o.a. creatieve woningtoewijzing (o.a. door doorstroming van senioren te bevorderen middels de inzet van een wooncoach) en de Kansenkaart: een kaart van de buurt waarin maatregelen en kansen ten aanzien van wonen benoemd staan (o.a. zusterflat nieuwe stijl, woningen voor jongeren)
    • Doen & Ontmoeten: de Dynamische Ontmoetingsplek; maatschappelijke businesscase inclusief programmering, ontwerp van het gebouw en beslisdocument afronding haalbaarheid fase 3.Wonen met een plus (flat 3); conceptontwikkeling Wonen met een plus (experiment 1 zorgorganisaties), koppeling welzijnsorganisatie en communitybuildingconcept en conceptontwikkeling delen hulpmiddelen WMO.
    • In T2 is onder meer een Kwartiermaker aangesteld voor de ontwikkeling van de DOP en de intentieovereenkomst DOP ondertekend in een feestelijke bijeenkomst (zie afbeelding).

       

  • Zorgtechnologie is niet meer weg te denken, ook niet binnen de Posten. Al onze zorgteams zetten inmiddels zorg-technologische producten in bij hun werkzaamheden. Bent u benieuwd naar de feiten en cijfers en ook de toekomstplannen rondom zorgtechnologie, klikt u dan op deze link.
    In 2024 hebben we toegewerkt naar een geïntegreerd systeem voor aanvraag en informatievoorziening en voorraadbeheer van alle (technologische ) hulpmiddelen die voldoet aan de behoefte van de zorgprofessional. N.a.v. de resultaten van een behoefte-onderzoek is uiteindelijk gekozen voor de inzet van Floortje. Floortje ondersteunt onze medewerkers bij het vinden van ondersteunende zorgtechnologieën voor onze klant waardoor meer ruimte ontstaat voor waardevolle aandacht. Van midden september tot midden oktober heeft er een meting plaatsgevonden over het gebruik van Floortje. Resultaat vanuit deze meetperiode wees uit dat al 127 actieve gebruikers Floortje gebruiken. Doelstelling is voor 2025 is dat alle hulpmiddelen van de Posten via Floortje worden gereserveerd/besteld.
    Voor hulpmiddelen en materiaal voor klanten in de wijk hebben we in 2024 gekozen voor SUP, die zal worden gekoppeld met Floortje. Door het gebruik van SUP zullen de administratieve lasten voor wijkverpleegkundigen en ergotherapeuten in de wijkverpleging worden verminderd.
    Ook is sinds 2024 BProcare geïmplementeerd in De Posten. BProcare is een zorgmanagementsysteem dat wordt gebruikt om de dagelijkse zorgverlening te verbeteren en te ondersteunen. Het biedt hulpmiddelen voor medewerkers om efficiënter te werken en bevordert de samenwerking met familie en naasten.
  • In 2024 is onze visie op Welzijn opgeleverd.
    Op het gebied van Welzijn vonden in 2024 vele activiteiten plaats waaronder bijvoorbeeld de jaarlijkse kerstmarkt voor onze bewoners, een nieuwjaarsborrel met hapjes en drankjes en weer een prachtige Camping Costa del Brink. Verder zijn we 2024 al gestart met inzet op Ikigai en intrinsieke motivatie. Theaterclub Broadway, Ieder plekje een eigen stekje en de pompoentuin zijn hier voorbeelden van. Hierbij werd de passie van bewoners gekoppeld aan de intrinsieke motivatie van de medewerker. Bovendien heeft het eigen regie en samenredzaamheid bevorderd.
  • In 2024 is een eerste aanzet gemaakt tot een andere vormgeving van logistieke processen: de huidige werkprocessen van de verschillende facilitaire onderdelen zijn beschreven en er is een aanzet gemaakt tot een inventarisatie welke veranderingen gewenst en noodzakelijk zijn. Dit zal onderdeel worden van de Transitie Ronde Vleugel om uiteindelijk te komen tot een goed en werkbaar voorstel.
    Uitgangspunt is dat het proces zo wordt ingericht dat de zorgteams volledig ontzorgd worden op het gebied van klantgebonden artikelen in de wooneenheden

Onze 10 uitgangspunten

Onze 10 uitgangspunten zijn:
  • 1. De Posten doet al het mogelijke om ervoor te zorgen dat het werk effectief georganiseerd wordt. Hierbij wordt de inzet van informele zorg intra- als extramuraal opgezocht.
  •  2. De Posten zet zich in op het behoud van medewerkers, het werkgeluk van medewerkers en variatie in teamsamenstellingen. 
  •  3. De Posten richt zich op het versterken van de betrokkenheid, zeggenschap en veerkracht van onze medewerkers door hen uit te nodigen mee te denken, praten en (eind-)beslissen over en op inhoudelijke thema’s en te maken beleidskeuzes. Ook het bewaken en vergroten van de professionele autonomie staat voorop, door opleiden, innoveren en het faciliteren van anders werken. 
  •  4. De Posten zorgt dat (zorg) technologie en inzet van ondersteunende middelen altijd voorliggend zijn aan professionele zorg.
  •  5. De Posten doet al het mogelijke om ervoor te zorgen dat ouderen thuis kunnen (blijven) wonen, primair ondersteund door het eigen sociaal netwerk (als erkend partner) aangevuld met voldoende en adequate zorg, ondersteuning en expertise thuis, met meer inzet op preventie (waaronder welzijn) en vroeg signalering. Hierbij is het versterken van zelf- en samenredzaamheid de basis.
  •  6. De Posten versterkt de samenwerking met haar partners en breidt deze waar mogelijk uit om passende zorg en ondersteuning mogelijk te maken
  •  7. De Posten zet met haar zorg, welzijn en behandeling in op verschuiving naar welzijnsmodel en de beweging naar de 1e lijn. Ook hier wordt de inzet van de informele zorg opgezocht en krijgt Doen & Ontmoeten vanuit Onze Buurt de Posten een plaats.
  •  8. De Posten zorgt voor de beschikbaarheid van behandeling voor mensen met een complexe zorgvraag in het verpleeghuis en/of thuis. De juiste arts op het juiste moment.
  •  9. De Posten zet in op transformatie van de facilitaire dienst om werkprocessen beter te laten aansluiten bij de behoefte van de klant en de organisatie in Woonpark de Posten.
  •  10. De Posten levert een bijdrage aan de opgave om onze samenleving duurzaam te maken. Het gaat hier om bewustwording rondom duurzaamheid en een gezonde werk- en leefomgeving.

Maatschappelijk verantwoord ondernemerschap

De Posten besteedt veel aandacht aan haar omgeving. We werken met een gescheiden afvalinzamelings-systeem waardoor de af te voeren goederen, zoals glas, papier, oliën en vetten ook hergebruikt kunnen worden. Verder maakt de Posten afspraken over (verpakkings-)materialen en producten die, daar waar mogelijk, niet milieubelastend zijn en bijdragen aan het verlagen van de exploitatiekosten. Bij vervanging van verlichting door verbouwingen en het opknappen van het gebouw wordt structureel gewerkt met LED-verlichting. Dit type licht geeft een hogere lichtopbrengst en verbruikt veel minder elektriciteit. 
Bij de vervanging van apparatuur en machines wordt bij de keuze nadrukkelijk gekeken naar hergebruik en het energieverbruik. Daarnaast draagt de voortgang in digitaliseren van informatiestromen, o.a. door het gebruik van het Elektronisch Zorgdossier, bij aan het verminderen van het papierverbruik.
Veel leverancierscontracten zijn afgesloten door inkoopcombinaties (Lucrum, FST en Intrakoop). Naast de afspraken over het gezamenlijk op locatie afleveren (Cross-doc systeem), vragen wij leveranciers of, hoe en in welke mate zij invulling geven aan hun sociaal- en milieubeleid en hun maatschappelijke betrokkenheid in het algemeen. Dat geldt ook voor leveranciers waarmee de Posten zelfstandig contracten afsluit. Zoals in ‘Besturing gericht op maatschappelijke doelstelling’ aangegeven, biedt de Posten werkervaringsplaatsen en werkplekken aan mensen die verder van de reguliere arbeidsmarkt af staan. Zo dragen klanten van Aveleijn zorg voor een groot deel van de vuilinzameling en verspreiden zij wekelijks kantoorartikelen over de afdelingen. 
De Posten beschikt daarnaast over een Werkpakt-keurmerk waarmee wij ons onderscheiden door sociaal ondernemerschap: we onderkennen de talenten van (langdurig) werkzoekenden, bieden hen perspectief en vertalen dit in succesvol en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De gemeente verstrekt het Werkpakt-keurmerk aan werkgevers die, samen met de gemeente en andere partners, aantoonbaar bijdragen aan duurzame oplossingen voor werkzoekenden en daarbij optreden als ambassadeur en betrokken partner.
De Posten is aangesloten bij de Green Deal. Door deelname aan de Green Deal kijken we samen waar we efficiëntere en duurzamere keuzes kunnen maken. Regulier besteden wij aandacht aan de bewustwording van het energieverbruik bij onze medewerkers. Dit om zo energiezuinig en duurzaam mogelijk te werken.

  • In 2024 is een aanzet gemaakt om te komen tot een Duurzaamheidsbeleid van de Posten, dat in 2025 zal worden vastgesteld. De Posten is al aangesloten bij de Green Deal 2.0 en gaat zich nu ook aansluiten bij de Green Deal 3.0. In 2025 richten we ons actief op twee thema’s (Gezondheidsbevordering en Kennis en Bewustwording) van de Green Deal 3.0, daarna werken we toe naar de overige thema’s (Co2 reductie, Circulair en Medicijnen; milieubelasting verminderen). Dit zal de Posten doen aan de hand van de Milieuthermometer Zorg.
  • Samen met 170 zorgaanbieders deden we in 2024 mee met de week “Zorg voor Energie”. Met elkaar zijn we op een speelse en positieve wijze aan de slag gegaan om bewustwording te creëren en daarmee energieverspilling tegen te gaan. Op de laatste dag van deze week hesen we de duurzaamheidsvlag.
     

Cultuur en gedrag

De Posten werkt volgens de Landelijke Governancecode Zorg 2022. Naast algemene waarden als integriteit, aanspreekbaarheid, betrouwbaarheid, zorgvuldigheid, professionaliteit, openheid en transparantie, maar ook doelgerichtheid en doelmatigheid, werken wij volgens onze besturingsfilosofie en kernwaarden Hartelijk Huiselijk en Hulpvaardig (zie Onze Basis). Deze waarden zijn zichtbaar in onze cultuur en ons gedrag.

Soft controls
De afspraken die op basis van de visie van de Posten gelden voor de omgang tussen professionals, vrijwilligers, klanten, familieleden en bezoeken liggen vast in een gedragscode. Naast omgangsregels staan hierin ook ons rook-, alcohol- en drugsbeleid, het beleid omtrent omgang met bedrijfsmiddelen en ons beleid rondom belangenverstrengeling, integriteit en zorgvuldige omgang met informatie beschreven.
De gedragscode ontvangen onze medewerkers bij in dienst treding. Regulier besteden we hieraan aandacht in de organisatie. 

Voor ondersteuning op het gebied van integriteit en het bieden van een sociale veilige werkplek is een externe vertrouwenspersoon beschikbaar. Deze is belast met de eerste opvang en advisering bij ongewenst gedrag, problemen of klachten. Ook kan de vertrouwenspersoon begeleiden bij het indienen van klachten, het signaleren van misstanden en het adviseren inzake sociale veiligheid en klachtenbeleid. De functie behelst naast de taken als VPOO (Vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen) ook taken als VPI (Vertrouwenspersoon Integriteit). De vertrouwenspersoon rapporteert jaarlijks aan de organisatie.
Dit verslag is geanonimiseerd. Indien sprake is van trends of ongewenste ontwikkelingen, zal de vertrouwenspersoon daarvan melding maken en kan zij eventueel aanbevelingen doen. Wanneer een situatie dusdanig dringend en/of ernstig is, kan de vertrouwenspersoon besluiten hiervan eerder melding te maken. Uiteraard met inachtneming van de aan de melder toegezegde vertrouwelijkheid. 

Voor het bieden van opvang aan medewerkers die een heftige op ingrijpende gebeurtenis hebben meegemaakt, beschikt De Posten over een Collegiaal Opvang Team (COT). Het COT bestaat uit een groep eigen medewerkers, die hiervoor een speciale training heeft gevolgd. Het COT biedt nazorg waar nodig is of verwijst naar een specialist.
Ook kunnen medewerkers gebruik maken van een Moreel Beraad waarin ethische kwesties kunnen worden besproken en morele afwegingen kunnen worden gemaakt. 

Daarnaast beschikt De Posten over een klachtenregeling voor medewerkers en kunnen onze medewerkers terecht bij de klachtencommissie. De klachtenregeling voorziet in de behandeling van klachten van medewerkers over beslissingen, bejegeningen of gedragingen van andere medewerkers van De Posten. De klachtencommissie voor medewerkers heeft als opdracht de toedracht van de klacht te onderzoeken en een uitspraak te doen over de gegrondheid van de klacht. Indien de uitspraak is dat de klacht gegrond of gedeeltelijk gegrond is, kan de klachtencommissie de directeur-bestuurder adviseren over eventueel te treffen maatregelen in het kader van de afwikkeling van de klacht. Van de behandelde klachten wordt een registratie bijgehouden. Jaarlijks rapporteert de klachtencommissie aan de directeur-bestuurder.

Omdat wij het belangrijk vinden zorgvuldig om te gaan met een (vermoeden van een) misstand, beschikken wij over een klokkenluidersregeling. In deze regeling komt tot uitdrukking dat melders van een (vermoeden van een) misstand die te goeder trouw handelen, bescherming genieten.
Deze voorziening vinden wij een belangrijk instrument om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Het draagt bij aan een open en veilige organisatiecultuur.

Daarnaast voorziet ook ons Bestuursreglement in bepalingen ten aanzien van gedrag.

De wijze waarop De Posten omgaat met klachten van klanten leest u in onze paragraaf Klachten klanten onder “Leren en ontwikkelen”. Ook kan de klant steun, advies of therapie ontvangen van onze maatschappelijk werker, onze geestelijk verzorgenden of een psycholoog. 

Ten behoeve van transparantie en beschikbaarheid zijn alle reglementen beschikbaar in ons kwaliteitsmanagementsysteem. De klokkenluidersregeling is tevens openbaar op onze website.


  • Sinds 2024 beschikt De Posten over een collegiaal opvangteam (COT) en een Moreel Beraad
  • Eind februari is onze Gedragscode aangepast op een aantal punten. Dit met instemming van de Ondernemingsraad (OR). Het ging hierbij om een aantal aanpassingen: aan de begripsdefinitie van medewerkers is “externe professionals” toegevoegd. Om de externe professional ook kennis te laten nemen van onze gedragscode wordt de Gedragscode van de Posten bij aanvang van de overeenkomst en/of opdracht toegezonden. Verder zijn de Klachtenregeling en de Klokkenluidersregeling tekstueel toegevoegd in/gelinkt aan de nieuwe Gedragscode. Naast aanpassing van de Gedragscode is met instemming van de OR, ook ons protocol Omgaan met agressie tekstueel en inhoudelijk aangepast aan de huidige situatie.
  • Vanuit het geanonimiseerde jaarverslag van de vertrouwenspersoon over 2024 bleek dat, gezien de omvang van de organisatie, het aantal meldingen niet opmerkelijk of uitzonderlijk is te noemen. Het aantal meldingen is beduidend lager dan in 2023. Op grond van de meldingen is het niet mogelijk conclusies te trekken of patronen te signaleren

Informatieveiligheid

De Posten hanteert gedragsregels met betrekking tot computergebruik, privacy en social media. 
De Posten voldoet aan de AVG wetgeving en laat zich in dit kader ondersteunen door een externe Functionaris Gegevensbescherming (FG-er) en een interne privacy officer. Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op dit gebied nemen we actief deel aan het netwerk Zorgnet Oost
De wijze waarop de AVG binnen de Posten is georganiseerd, kunt u lezen en zien in dit filmpje. Regulier besteedt De Posten aandacht aan het veilig omgaan met data door reguliere berichtgeving hierover op intranet. Eén per twee jaar voert De Posten een ethische hack uit om de veiligheid van het netwerk te testen en de kwetsbaarheden te achterhalen om deze tijdig te kunnen verhelpen.


  • In 2023 is gestart met de nulmeting van de NEN 7510, uitgevoerd door een externe organisatie. Uit deze nulmeting kwamen een aantal verbeterpunten naar voren. Met de aanschaf van een extern systeem “Trustbound” en de inzet van de betreffende functionarissen wordt gestructureerd gewerkt aan de implementatie van deze norm binnen de Posten. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat alle leveranciers en bedrijfsmiddelen in 2024 in kaart zijn gebracht. Vanuit het risico-management zijn de verschillende risico’s met betrekking tot informatiebeveiliging geïnventariseerd. De reeds toegepaste beheersmaatregelen worden uitgewerkt in procedures en werkinstructies.
  • Gedurende de afgelopen jaren is er binnen de Posten actief gescand op kwetsbaarheden in de omgeving. Kritieke kwetsbaarheden zijn geminimaliseerd of verholpen. Daarnaast is in 2023 een penetratietest uitgevoerd (Ethische Hacker). De bevindingen zijn intern besproken en de noodzakelijke maatregelen zijn getroffen. Vanwege de gevoeligheid van de informatie wordt er verder geen communicatie naar buiten gebracht. In 2026 is een nieuwe test gepland.
  • In 2024 is gestart met de implementatie van een Security Operations Center (SOC). Dit zorgt ervoor dat de IT omgeving van de Posten 24/7 wordt gemonitord op verdachte activiteiten. Hierdoor kan snel en adequaat worden ingegrepen als dat nodig is.
  • In 2024 was de Posten als onderdeel van Zorgschakel Enschede (ZSE) betrokken bij een data-incident waarvan melding is gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De impact voor de betrokkenen was minimaal. Momenteel werkt ZSE aan een structurele oplossing voor de toekomst. De privacyfunctionarissen van de vier betrokken organisaties zijn hierbij nauw betrokken. De oorzaak was dat ook in het dossier systeem van een andere organisatie is geschreven. Dit is inmiddels opgepakt. We verwachten in 2025 alle dossiers weer op orde te hebben.
  • Naast enkele kleine datalekken, konden we ondanks onze zorgvuldige omgang met data niet voorkomen dat in november een datalek voorkwam tijdens het versturen van 100 brieven van de uitvraag cliënttevredenheid door een extern ingeschakelde partner. Direct na constatering hebben wij melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de benadeelde geadresseerden en hierbij tevens onze excuses aan aangeboden. Door hierin samen met onze FG-er snel gehandeld te hebben, hebben wij de gevolgen van het datalek ten aanzien van de privacy van de benadeelden beperkt en diverse maatregelen genomen om herhaling te voorkomen.
  • In het Jaarplan 2025 ligt de focus op de NEN 7510 en het verder inrichten van het SOC. Daarnaast blijft er regelmatig informatie geplaatst worden op het intranet over informatieveiligheid. Tevens wordt onderzocht of een phishing-simulatieoplossing met e-learning kan worden aangeschaft voor de organisatie
     

Toekomstparagraaf

De Posten is financieel gezond en wil in de toekomst graag gezond blijven. Dit betekent dat we ook de komende jaren voor een resultaatgerichte en doelmatige bedrijfsvoering gaan.
Het afgelopen jaar heeft de Posten laten zien dat het de bedrijfsvoering goed op orde heeft gekregen. De  begrotingen zijn reëel en het beoogde resultaat op vastgoed alsook op zorg worden behaald. Sturen op inzet is hierbij van belang. De leidinggevenden en het Kernteam pakken hier hun verantwoordelijkheid in. Over het verzuim kunnen we gematigd optimistisch zijn. De aanpak volgens de gedragsmatige visie op verzuim lijkt zijn vruchten af te werpen. Het voortschrijdend verzuim laat een voorzichtige daling zien.
De komende jaren zullen we, als al in de beschouwende inleiding en in paragraaf “Visie, strategie, beleid” zijn aangegeven, de benodigde veranderingen plaatsvinden vanuit de vier programma's, de Transitie Ronde Vleugel en de basis op orde. Het is een meerjaren-traject waarbij alle werkprocessen van de Posten aangepast zullen gaan worden om behoud van eigen regie en de schaarste in evenwicht te kunnen blijven houden. Dit lijkt financieel gedreven maar is vooral ingegeven door de maatschappelijke wens om anders naar ouderenzorg te kijken.